Το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων-συνενώσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων, ανακοίνωσε τη συγχώνευση του 1ου και του 2ου Γυμνασίου Σκύδρας στηρίζοντας αυτή του την απόφαση στο γεγονός ότι τα εν λόγω σχολεία είναι συστεγαζόμενα και επικαλούμενο παιδαγωγικούς λόγους.
Η συγχώνευση των δύο Γυμνασίων σε ένα είναι η μοναδική σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε ολόκληρο τον ακριτικό νομό Πέλλας και μάλιστα στην έδρα του Δήμου Σκύδρας, όπου για αρκετά χρόνια υπάρχει το αίτημα για τη δημιουργία ενός νέου σχολικού κτιρίου που θα στεγάσει το ένα από τα δύο υπάρχοντα Γυμνάσια. Η απόφαση συγχώνευσης, που ουσιαστικά καταργεί το ένα από τα δύο Γυμνάσια, κρίνουμε ότι έχει ληφθεί βεβιασμένα, με μεγάλη προχειρότητα, αγνοώντας την αναπτυξιακή πορεία του Δήμου Σκύδρας και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, κάτι που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από τους ιθύνοντες
Εξάλλου, στην περίπτωση των δύο Γυμνασίων Σκύδρας, η επί σχεδόν 30 έτη συστέγαση των δύο σχολείων δεν έχει προκαλέσει προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία τους. Πρόκειται για σχολικές μονάδες στις οποίες φοιτά υψηλός αριθμός μαθητών, κατανεμημένος σε εύρωστα (26-28 μαθητές) από άποψη μαθητικού δυναμικού τμήματα (3 ανά τάξη και 9 σε κάθε Γυμνάσιο). Με την προτεινόμενη συγχώνευση καταργούνται το 1ο και το 2ο Γυμνάσιο Σκύδρας και δημιουργείται ένα πολυπληθές σχολείο 450 περίπου μαθητών, όταν σε ολόκληρη την Ελλάδα υπάρχουν ελάχιστα τέτοιου μεγέθους Γυμνάσια. Αναρωτιόμαστε, λοιπόν, ποιες παιδαγωγικές ανάγκες υπηρετεί αυτή η συγχώνευση, η οποία οδηγεί σε γιγάντωση της σχολικής κοινότητας, όταν εξακολουθούν να υφίστανται πολλές σχολικές μονάδες με σημαντικά μικρότερο αριθμό μαθητών.
Αξίζει να τονίσουμε ότι, με την υπάρχουσα έως σήμερα κατάσταση, είναι εφικτή η καλύτερη δυνατή εκπροσώπηση των μαθητών στα μαθητικά συμβούλια, στις σχολικές γιορτές και γενικότερα στις διάφορες εκδηλώσεις του σχολείου. Και τα δύο Γυμνάσια πραγματοποιούν κάθε χρόνο ποικίλα προγράμματα (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικά κλπ.) που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο της ενεργούς συμμετοχής και της ευαισθητοποίησης των μαθητών. Ακόμη δεν υστερούν σε καινοτόμες δράσεις (διαδραστικοί πίνακες) ή προγράμματα κινητικότητας (έχουν υποβληθεί αιτήσεις και από τα δύο Γυμνάσια).
Άλλωστε, σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών, να σημειωθεί πως είναι καλύτερη η επαφή των διδασκόντων με τους μαθητές όσον αφορά στην κατανόηση και την επίλυση προβλημάτων που συνδέονται με την ψυχολογία της εφηβείας, αλλά και προβλήματα τα οποία προκύπτουν από το κοινωνικό και οικογενειακό τους περιβάλλον. Προβληματιζόμαστε αν ένα πολυπληθές σχολείο θα ευνοεί την ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ διδασκόντων και μαθητών και δε θα εμφανίζει μεγαλύτερα ποσοστά παραβατικότητας, όταν γνωρίζουμε ότι τα κρούσματα της ενδοσχολικής βίας αυξάνονται ανησυχητικά.
Μήπως, τελικά, είναι ψευδεπίγραφο το πρόταγμα «πρώτα ο μαθητής» σε σχολεία όπου ενώ η σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού έχει πολυπολιτισμικό χαρακτήρα (αλλοδαποί μαθητές σε ποσοστό 10 % ) και οι μαθητές προέρχονται από μη προνομιούχα κοινωνικά στρώματα, προωθείται το μοντέλο ενός απρόσωπου και πολυπληθούς σχολείου; Ποιες παιδαγωγικές προτεραιότητες ευνοεί η μαζικοποίηση της εκπαίδευσης;
Με βάση τα προαναφερόμενα, θεωρούμε ότι η προγραμματιζόμενη συγχώνευση είναι απόφαση που στηρίζεται καθαρά σε οικονομικά κριτήρια παρά σε παιδαγωγικά, αφού δεν γεννά προσδοκίες για την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αλλά διαφαίνεται η πρόθεση του Υπουργείου να περικόψει όχι μόνον θέσεις διευθυντών, αλλά αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών κατά τμήμα, να περικόψει και οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών.
Οι καθηγητές του 1ου & 2ου Γυμνασίου Σκύδρας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου