Πέμπτη 8 Μαρτίου 2012

Η ΠΟΡΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (ΠΕΣΔΑ) ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ



                Το θέμα της υλοποίησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) στην Κεντρική Μακεδονία συζητήθηκε  τη Πέμπτη   8 Μαρτίου 2012 κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.

 «Η Π.Ε. Πέλλας βρίσκεται στην τελική φάση αποκατάστασης των 38 ΧΑΔΑ. Έχουμε 3 ΧΥΤΑ στην Αριδαία, στην Έδεσσα και στα Γιαννιτσά. Έχουμε αδειοδότηση για 1 ΚΔΑΥ στο ΧΥΤΑ Έδεσσας ενώ βαίνει προς αδειοδόηση ο ΧΥΤΥ στα Γιαννιτσά. Νοιώθω ιδιαίτερη ικανοποίηση γιατί σε συνεργασία με τους Δήμους αποκαθιστούμε τη διαχείριση των σκουπιδιών» είπε στην τοποθέτησή του ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Θεόδωρος Θεοδωρίδης.
Ο Περιφερειακός Σχεδιασμός συνίσταται σε 4 άξονες:
1. Διαχωρισμός απορριμμάτων στην πηγή
2. Ταυτόχρονη δημιουργία ΚΔΑΥ
3. Δημιουργία δικτύων ΣΜΑ με περιβαλλοντικά ασφαλή και οικονομικά συμφέρουσα μεταφορά
4. Επεξεργασία και ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων».


Ο Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Κεντρικής Μακεδονίας (Κ.Μ.), εγκρίθηκε με την αρ. πρωτ. 639/02-12-2005 (ορθή επανάληψη: 29-03-2006) «Έγκριση Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Κεντρικής Μακεδονίας» Απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και εξειδικεύει τις γενικές κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) .
Με την εφαρμογή του Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» και συγκεκριμένα το άρθρο 186 «Αρμοδιότητες Περιφερειών» (ΣΤ΄, παράγραφος 29) η κατάρτιση και η έγκριση του ΠΕΣΔΑ , στο πλαίσιο του αντίστοιχου εθνικού σχεδιασμού μεταφέρθηκε, από την 1η Ιανουαρίου 2011, από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση στην οικεία Περιφέρεια.
Στις 13 Φεβρουαρίου 2012, δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ (Αρ. Φύλλου 24) ο Ν. 4042 με τίτλο «Ποινική προστασία του περιβάλλοντος − Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ − Πλαίσιο παραγωγής και διαχείρισης αποβλήτων − Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ − Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής», ο οποίος περιλαμβάνει αλλαγές ως προς την κατάρτιση του ΠΕΣΔΑ. Πιο συγκεκριμένα αφαιρεί την αρμοδιότητα σχεδιασμού και κατάρτισης του ΠΕΣΔΑ – όπως αυτή ανατέθηκε με τον «Καλλικράτη» -  από την οικεία Περιφέρεια και την αναθέτει στους νέους περιφερειακούς ΦοΔΣΑ (Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων). Η αρμόδια υπηρεσία (Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού/ΠΚΜ) θα εισηγείται και το ΠΕΣΔΑ θα εγκρίνεται με απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου (Μέρος Γ΄, Άρθρο 35).
Επιπλέον ο Ν. 4042/2012 αναφέρει (Ενότητα Δ΄, Άρθρο 57, παράγραφος 7) ότι η έγκριση και ο έλεγχος της πορείας υλοποίησης του ΠΕΣΔΑ στο πλαίσιο του αντίστοιχου ΕΣΔΑ αποτελεί αρμοδιότητα των περιφερειών (τροποποιώντας το άρθρο 186 του Ν. 3852/2010). Το άρθρο 64 του συγκεκριμένου Νόμου περιλαμβάνει ειδική Διάταξη σχετικά με την ανανέωση των Διοικητικών Συμβουλίων των υφιστάμενων ΦοΔΣΑ, τα οποία συγκροτούνται εντός 30 ημερών από τη δημοσίευσή του (18.02.2012).

1.2 Αναθεώρηση ΠΕΣΔΑ
Σύμφωνα με την ΚΥΑ 50910/2003 άρθρο 13, :
“…2. Οι Γενικοί Γραμματείς των Περιφερειών συντάσσουν ανά πενταετία εκθέσεις, στις οποίες  αναφέρεται ο βαθμός και ο τρόπος εφαρμογής των κατευθύνσεων και μέτρων των ΠΕΣΔΑ, τα ενδεδειγμένα μέτρα, προγράμματα και δράσεις για την αποτελεσματική υλοποίησή του, καθώς και οι ειδικότεροι λόγοι που ενδεχομένως καθιστούν αναγκαία την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ. Η αναθεώρηση-τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ προβλέπεται στην παράγραφο 6 του άρθρου 6 της εν λόγω ΚΥΑ…”.

Άρθρο 6, παράγραφος 6:
«…6.Αναθεώρηση – Τροποποίηση
Το ΠΕΣΔΑ μπορεί να αναθεωρείται ανά πενταετία εφόσον, από την αξιολόγηση που διενεργείται κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 13, προκύψει διαπιστωμένο προς τούτο ανάγκη. Κατ΄εξαίτρεση, είναι δυνατή η τροποποίησή του και πριν την πάροδο πενταετίας, προκειμένου να αντιμετωπισθούν ζητήματα που ανακύπτουν: α) από την προώθηση ή εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων διαχείρισης αποβλήτων με ευρωπαϊκό, διασυνοριακό διακρατικό ή εθνικό χαρακτήρα που δεν προβλέπονταν κατά τον χρόνο κατάρτισης του ΠΕΣΔΑ, β) ,εξαιρετικές ανάγκες από φυσικές ή τεχνολογικές καταστροφές ή κινδύνους γ) την ανάγκη εναρμόνισης με νέες κατευθύνσεις και μέτρα, που προβλέπονται στο ΕΣΔΑ ή στις εκάστοτε αναθεωρήσεις και τροποποιήσεις του ή δ) την ανάγκη προσαρμογής σε παρατηρήσεις και υποδείξεις της ετήσιας έκθεσης που υποβάλλεται από το Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, σύμφωνα με όσα ορίζονται ειδικότερα στο άρθρο 13 παρ. 1 της παρούσας απόφασης.
Η αναθεώρηση ή τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ γίνεται σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στις παραγράφους 4 και 5 του άρθρου αυτού.»

1.3 Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων - ΦοΔΣΑ
Σύμφωνα με το Ν. 3536/2007 αρμόδιοι φορείς της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης για την εξειδίκευση και υλοποίηση των στόχων και των δράσεων των ΠΕΣΔΑ είναι οι ΦοΔΣΑ. Έτσι, μέχρι σήμερα, συνεχίζεται η προσωρινή αποθήκευση, μεταφόρτωση, επεξεργασία, αξιοποίηση και διάθεση των στερεών αποβλήτων να γίνεται με ευθύνη των ΦοΔΣΑ, οι οποίοι αντιστοιχούν στις Διαχειριστικές Ενότητες κάθε Περιφέρειας (άρθρο 1).
Σύμφωνα με το Ν. 3852/2010 (άρθρο 104) προβλέπεται η συγκρότηση ενός ΦοΔΣΑ, εντός των διοικητικών ορίων κάθε περιφέρειας της χώρας, στον οποίο συμμετέχουν υποχρεωτικά όλοι οι δήμοι των διαχειριστικών ενοτήτων της περιφέρειας.
Για τη σύσταση των περιφερειακών ΦοΔΣΑ, στις περιφέρειες της χώρας πλην Αττικής και Νήσων, η διαδικασία εντάχθηκε σε Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη, την αυτοδιοίκηση, την αποκεντρωμένη διοίκηση και τη μεταναστευτική πολιτική – Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ» (Κεφάλαιο 3, Άρθρα 16-21) από το Υπουργείο Εσωτερικών («Καλλικράτης 2»), το οποίο δόθηκε την 1η Φεβρουαρίου 2012 σε διαβούλευση. Η απόφαση σύστασης του περιφερειακού συνδέσμου ΦοΔΣΑ, εκδίδεται από τον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

1.4 Επισημάνσεις στο πλαίσιο της προοπτικής αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα για την πιθανή αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ:

•             Έχει παρέλθει η πενταετία από την έγκριση του ΠΕΣΔΑ/ΚΜ (αρ. πρωτ. 639/02-12-2005 -ορθή επανάληψη: 29-03-2006).
•             Η αρμοδιότητα για την κατάρτιση και έγκριση του ΠΕΣΔΑ μεταφέρθηκε με το Ν. 3852/2010 από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση στην οικεία Περιφέρεια (1.1.2011).
•             Με το Ν. 4042/2012 το ΠΕΣΔΑ εκπονείται και υλοποιείται από τον οικείο ΦοΔΣΑ και επομένως η αρμοδιότητα σχεδιασμού και κατάρτισης αφαιρέθηκε από την οικεία Περιφέρεια.
•             Αρμοδιότητα των περιφερειών είναι, με το Ν. 4042/2012, η έγκριση και ο έλεγχος της πορείας υλοποίησης του ΠΕΣΔΑ στο πλαίσιο του αντίστοιχου ΕΣΔΑ.
•             Ο Ν. 4042/2012 περιλαμβάνει ειδική Διάταξη σχετικά με την ανανέωση των Διοικητικών Συμβουλίων των υφιστάμενων ΦοΔΣΑ, τα οποία συγκροτούνται εντός 30 ημερών από τη δημοσίευσή του (ημερομηνία δημοσίευσης 18.02.2012).
•             Η διαδικασία συγχώνευσης των υφιστάμενων ΦοΔΣΑ σε περιφερειακό περιλαμβάνεται σε  προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου (“Καλλικράτης 2”).
•             Αν δεν υφίσταται ή δεν λειτουργεί περιφερειακός ΦοΔΣΑ, το ΠΕΣΔΑ εκπονείται και υλοποιείται από την οικεία Περιφέρεια έπειτα από σχετική διαπιστωτική πράξη που εκδίδει ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)